23 November, 2008

Cidade de Deus

Har just sett en film om Guds stad, Cidade de Deus, i västra Rio de Janeiro. Filmen är sex år gammal och jag minns att jag sett den en gång tidigare.

Det är en mycket våldsam film som visar hur livet är i botten av en av världens farligaste städer. Både barn och ungdomar kommer tidigt i kontakt med droger, våld och vapen. Det hårda livet stakas ut redan från början och ytterst få klarar sig ur till ett anständigare liv. Gatugängen slåss mot varandra och ingen går säker samtidigt som polisen antingen står maktlösa eller helt enkelt inte bryr sig om barnen i slummen.

Filmen är väldigt gripande och ger en bild av en vardag som vi är skonade från i Sverige. Det är svårt att föreställa sig att de finns människor som lever så här.

1 comment:

Elena said...

Jag ville inte titta på filmen på grund av jag tycker att jag inte klarar bilden från det här våldsamma samhället. Och tyvärr den som vi ser på TV nyheterna visar ingen bättre. Jag känner mig ledsen när jag tänker på saken.